Kol­kas Lībie­šu saie­ta namā apska­tā­mas pie mums nere­dzē­tā teh­ni­kā tapu­šas Kol­kasra­ga vēt­ras fotogrāfijas.

Dar­bu autors Dafydd Wil­liams ir ekspe­ri­men­tā­lais fotog­rāfs no Liel­bri­tā­ni­jas. Viņš dar­bo­jas pro­jek­tā *kickpla­te*, kas, orga­ni­zē­jot star­ptau­tis­kas fotog­rā­fi­ju izstā­des, palīdz pada­rīt māk­slu Liel­bri­tā­ni­jā pie­eja­mā­ku tādās vie­tās, kur cil­vē­kiem gan­drīz nav pie­eja­ma tēlo­tāj­māk­sla sociā­lo ste­reo­ti­pu dēļ.

Kol­ka vētrā ir izdru­ku sēri­ja, ko es izvei­do­ju pēc sava nese­nā brau­cie­na uz Kolku. Es te esmu bijis vai­rāk­kārt, bet šis brau­ciens 2020. gada feb­ruā­rī ir vis­vai­rāk pali­cis prā­tā né tikai tāpēc, ka bija tie­ši pirms star­ptau­tis­kie ceļo­ju­mi tika pār­trauk­ti pan­dē­mi­jas dēļ, bet arī tāpēc, ka tā bija pir­mā rei­ze, kad pie­dzī­vo­ju vēt­ru pie­kras­tē. Biju vēja, lie­tus un jūras šļak­stu apdau­zīts, to es nekad neaiz­mir­sī­šu. Pēc atgrie­ša­nās Velsā un uzņem­to fotog­rā­fi­ju attīs­tī­ša­nas es biju pār­steigts, cik neasas un dre­be­lī­gas tās bija. Bet, ska­to­ties pēc lai­ka, sapra­tu, ka attē­li bija notvē­ru­ši vēt­ras atmos­fē­ru un tās sajū­tas, kas man bija, stā­vot lie­tū meža malā, ska­to­ties, kā to noska­lo. Tas ir vai­rāk nekā jeb­ku­ra fotog­rā­fi­ja, kuru jeb­kad esmu uzņē­mis,’’ stās­ta Dafydd.

Izstā­des dar­bi ir tapu­ši eļļas dru­kas teh­ni­kā, kas radu­sies 20. gad­sim­ta mijā. Tap­ša­nas pro­ce­sā papī­ra lok­sne tiek pār­klā­ta ar žela­tī­nu un citu ķīmis­ku vie­lu, tad caur nega­tī­vu pakļau­ta UV gais­mai, tad maz­gā­ta, žāvē­ta un mēr­cē­ta vēl­reiz. Izman­to­jot otu, eļļas bāzes dru­kas tin­te tiek uzklā­ta žela­tī­nam, un ar tīru otu to daļē­ji noņem nost. Dar­bi izska­tās vai­rāk kā glez­nas nekā fotog­rā­fi­jas. Šo ir noteik­ti jāredz klātienē!

Izstā­de pie­eja­ma vis­iem bez mak­sas kat­ru dar­ba die­nu plkst. 8.30 – 17.00 Kol­kas Lībie­šu saie­ta namā līdz 13. aprīlim.

Ilze Iesal­nie­ce-Bru­kin­ga