Lībieši
Līvlizt
Lībieši ir Baltijas jūras somu cilmes Latvijas pamattauta, kurai bijusi liela nozīme mūsdienu latviešu valodas un kultūras tapšanā.
Latviešu valoda veidojusies lībiešu un seno baltu cilšu – latgaļu, zemgaļu un kuršu – saskarsmē, un tieši šī mijiedarbe ir pamatā tās unikālajam skanējumam.
Lībiešu ietekme jūtama dažādās Latvijas tradicionālās un mūsdienu kultūras jomās no folkloras līdz pat kulinārajam mantojumam. Tāpēc lībiešu tradicionālā kultūra iekļauta Latvijas kultūras kanonā un Latvijas Republikas Satversmes preambulā īpaši uzsvērta lībiešu tradīciju loma latviešu identitātes veidošanā.
Vēsture
Istōrij
Vēstures rakstos Baltijas somu tauta lībieši pirmo reizi minēta 12. gs. Kopš 12. gs. beigām tagadējās Latvijas teritorijā izšķirami šādi lībiešu novadi: Ziemeļkurzeme, Daugavas lejtece, Gaujas lejtece, Metsepole un Idumeja Vidzemē, kur blakus dzīvoja gan lībieši, gan latgaļi. Ziemeļkurzemē bijušas zemes ar nosaukumiem: Bandava, Ventava, Vanemā.
11. un 12. gs. lībieši dzīvojuši pilskalnos: Aizkrauklē, Turaidā, Sateselē, Kurzemē Talsos, Tukumā, Nogalē, kā arī ciemos: Mārtiņsalā, Salaspils Laukskolā, Doles Raušos, Ikšķilē. 12. gs. sāka veidoties Rīga. Tās vietā jau atradās divi ciemi, kuros lielākoties dzīvojuši Kurzemes un Daugavas lībieši.
13. gs. visas Latvijas teritorijā dzīvojošās vietējās tautas jau bija pakļautas un kristianizētas. Mainījās to tradicionālais dzīvesveids. Lībieši pakāpeniski tika asimilēti. Daudzie kari un epidēmijas Vidzemē noveda pie lībiešu izzušanas.
Kopš XII gadsimta 80. gadiem rakstos atrodamas sistemātiskas ziņas par lībiešu vēsturi. Te pirmām kārtām minama Indriķa Livonijas hronika (XII gs. beigas — XIII gs. sākums). Šai laikā lībieši dzīvojuši Daugavas labajā krastā līdz Aizkrauklei un apmēram 60 – 100 km platā joslā gar Rīgas jūras līci, kā arī Ziemeļkurzemē un dažos novados Daugavas kreisajā krastā.
Kamēr vien vēsture piemin lībiešus, viņi Latvijas teritorijā nav bijuši lielā skaitā. XIII gs. sākumā tagadējās Latvijas teritorijā lībieši bijuši aptuveni 20% no iedzīvotāju kopskaita. Pirmo lielo iznīcinošo triecienu lībieši saņēma XII un XIII gadsimtā, kad mūsu zemi iekaroja vācu krustneši. Viņi pakļāva sev kā lībiešus, tā arī viņu kaimiņus – baltu ciltis. Daļu Latvijas un Igaunijas teritoriju iekarotāji nosauca latīniski par Livonia. Vēlāk šo teritoriju karodami pārstaigāja krievi, poļi, zviedri, sakši, franči, izpostīdami mājvietas un iznīcinādami iedzīvotājus. Neatgriezenisku postu lībiešu etnosam nodarīja arī Lielais mēris 1710. gadā.
Vēsturisko apstākļu spiesti lībieši pamazām asimilējās ar latviešu ciltīm, kas konsolidējās par latviešu tautu. Vidzemē lībiešu valoda beidza skanēt XIX gadsimta otrajā pusē. Lībieši kā viendabīga etniska grupa visilgāk saglabājās Ziemeļkurzemē, Baltijas jūras piekrastē apmēram 60 km garā un 2 – 5 km platā joslā starp Ventspili un Kolkasragu, kur dzīvoja 12 lībiešu ciemos – Lūžņās (Lūž), Miķeltornī (Pizā), Lielirbē (Īra), Jaunciemā (Ūžkilā), Sīkragā (Sīkrõg), Mazirbē (Irē), Košragā (Kuoštrõg), Pitragā (Pitrõg), Saunagā (Sänag), Vaidē (Vaid), Kolkā (Kūolka), Melnsilā (Mustānum).
Lībiešu skaits nebija liels. Statistika rāda, ka 1881. gadā Kurzemē lībiešu valodu pratuši 2374 cilvēki. Bet pēc 1935. gada tautskaites datiem Kurzemes jūrmalas lībiešu ciemos no 2746 iedzīvotājiem 892 bija lībieši, no viņiem tikai 214 cilvēki ģimenē kā sarunu valodu lietoja lībiešu valodu. Minētā tautskaite rāda, ka Kolkā 1935. gadā dzīvoja 343 iedzīvotāji, no kuriem 145 jeb 42% bija lībieši. No tiem tikai 21 lībietis dzimto valodu lietoja arī ģimenē, bet 97 lībieši dzimto valodu prata, bet ģimenē vairs nelietoja. 27 lībieši dzimto valodu neprata nemaz.
Līdz ar ekonomisko attīstību straujāki kļuva lībiešu un latviešu saplūšanas tempi. Tos sevišķi veicināja lielie vēsturiskie notikumi — Pirmais un Otrais pasaules karš. Lībiešus izdzina no viņu dzīves vietām, daļa vīriešu krita karā, daudzi aizklīda pasaulē un jūrmalas ciemos vairs neatgriezās. Lībiešu skaitu samazināja arī padomju varas deportācijas uz Sibīriju un Ziemeļkrieviju 1941. un 1949. gadā. Sevišķu postu lībiešu kopienai nodarīja padomju okupācijas laiks pēc Otrā pasaules kara. Ziemeļkurzeme bija kļuvusi par pierobežas zonu, lībiešu ciemos izvietojās krievu militārās bāzes. Zvejniekiem aizliedza izbraukt jūrā un nodarboties ar tradicionālo iztikas iegūšanas veidu – zvejniecību. Viņi no mazajiem ciemiem bija spiesti pārcelties uz Ventspili, Kolku un Roju, kur zvejniecība robežsargu uzraudzībā bija iespējama. Sakarā ar iedzīvotāju samazināšanos lībiešu ciemos, tika slēgtas skolas, veikali. Šie apstākļi noveda pie tā, ka zvejniekciemi kļuva tukšāki. Lūžņa, Lielirbe un Jaunciems praktiski izzuda kā apdzīvotas teritorijas.
Jaunie laiki
Līdz ar Latvijas valsts Neatkarības deklarācijas pasludināšanu 1990. gada 4. maijā lībiešiem sākās jauni laiki. 1991. gada 19. marta Latvijas likumā «Par Latvijas nacionālo un etnisko grupu brīvu attīstību un tiesībām uz kultūras autonomiju» norādīts, ka Latvijas Republikā dzīvo latviešu nācija, sena pamattautība — lībieši, kā arī nacionālas un etniskas grupas. Likuma 4.pants nosaka, ka Latvijas Republikas valsts varas un pārvaldes institūcijas ir atbildīgas par Latvijas senās pamattautības – lībiešu — nacionālās identitātes un kultūrvēsturiskās vides saglabāšanu, par viņu apdzīvotās teritorijas sociāli ekonomiskās infrastruktūras atjaunošanu un attīstību.
No 1991. gada līdz 2004. gada 2. februārim darbojās Valsts īpaši aizsargājamā lībiešu kultūrvēsturiskā teritorija Līvõd rānda (Lībiešu krasts) un tās direkcija, kas saņēma valsts budžeta dotāciju lībiešu kultūras mantojuma saglabāšanai un attīstīšanai. Kopš 2004. gada 2. februāra Līvõd rānda direkcija tika reorganizēta un tās funkciju, tiesību un saistību pārņēmējs kļuva Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības lietās sekretariāts, kura ietvaros tika nodibināta Lībiešu (līvu) lietu nodaļa. Pēc minētā sekretariāta likvidēšanas 2008. gadā lībiešu lietas nonāca Tieslietu ministrijas kompetencē.
Valsts ilgtermiņa mērķprogrammu «Lībieši Latvijā» Ministru kabinets akceptēja 1999. gada 14.decembrī. Mērķprogramma «Lībieši Latvijā» tika veidota kā virsprogramma plašam pasākumu kompleksam, kas nepieciešama, lai saglabātu un attīstītu lībiešu etnosu, lībiešu valodu, vēstures un kultūras mantojumu, ierādot tiem īpašu vietu Latvijas nacionālajā kultūras mantojumā.
Izmantots Baibas Šuvcānes teksts
Kurzemes lībieši
Kurāmō līvlizt
Kurzemes lībiešu izcelsme nav līdz galam izpētīta. Tā kā Kurzemi kari skāra mazāk, te vietējie jūrmalnieki bija labākā situācijā. Svarīga loma bija arī pastāvīgajiem sakariem ar radniecīgajiem Sāmsalas iedzīvotājiem.
Krasa pārmaiņa notika 19. gadsimtā. Piekrastē dzīvojošie, arī lībieši, sāka būvēt buriniekus, K. Valdemāra rosināti sūtīja dēlus jūrskolās, kuģoja uz Rīgu, Kēnigsbergu, Helsinkiem, Amsterdamu, tādējādi gūstot plašāku redzesloku.
- gs. beigās daļa Kurzemes lībiešu, ieguvuši pārvietošanās brīvību, pārcēlās uz dzīvi pilsētās un citos novados, daļēji zaudējot piederības apziņu savai tautai.
Simboli
Simbolõd
Karogs
Plagā
Lībiešu karogs ir zaļš, balts, zils, tā krāsu proporcijas ir 2:1:2. Karoga atklāšanas svētki notika 1923. gada 18. novembrī. Sākotnēji tas bija jaundibinātās lībiešu sabiedriskās organizācijas – Līvu savienības – karogs, taču laika gaitā kļuva par visu lībiešu karogu. Krāsas atveido lībieša dzīves vidi un ataino skatu, ko redz zvejnieks, atgriežoties mājās no zvejas: augšā priežu zaļš, vidū liedaga smilšu baltais, apakšā jūras zils.
Himna
Himn
1923. gada rudenī, gatavojoties lībiešu karoga atklāšanas svētkiem, lībiešu dzejnieks un sabiedriskais darbinieks Kārlis Stalte sacerēja vārdus patriotiska satura dziesmai Min izāmō (Mana tēvzeme), ko tagad pazīstam kā lībiešu himnu.
Par tās melodiju viņš izraudzījās to pašu, kas Igaunijas un Somijas himnai un kuras mūzikas autors ir vācu izcelsmes somu komponists Frīdrihs Pāciuss.
Min izāmō
Min izāmō, min sindimō
ūod ārmaz rānda sa,
kus rāndanaigās kazābõd
vel vanād, vizād piedāgõd.
Min ārmaz īlmas ūod set sa,
min tõurõz izāmō.
Min izāmō, min sindimō
ūod ārmaz rānda sa,
kus lāinõd mierstõ vīerõbõd
ja rāndan sūdõ āndabõd.
Min ārmaz īlmas ūod set sa,
min tõurõz izāmō.
Min izāmō, min sindimō
ūod ārmaz rānda sa,
kus jelābõd īd kalāmīed,
kis mīer pǟl ātõ pǟvad, īed.
Min ārmaz īlmas ūod set sa,
min tõurõz izāmō.
Min izāmō, min sindimō
ūod ārmaz rānda sa,
kus kūltõb um vel pivā ēļ –
min amā ārmaz rāndakēļ.
Min ārmaz īlmas ūod set sa,
min tõurõz izāmō.
Mana tēvzeme
Mana tēvzeme, mana dzimtene
esi mīļais krasts tu,
kur jūrmalā aug
vēl vecas, stipras priedes.
Man mīļa pasaulē esi vien tu,
mana dārgā tēvzeme.
Mana tēvzeme, mana dzimtene
esi mīļais krasts tu,
kur viļņi no jūras veļas
un krastam mutes dod.
Man mīļa pasaulē esi vien tu,
mana dārgā tēvzeme.
Mana tēvzeme, mana dzimtene
esi mīļais krasts tu,
kur dzīvo arvien zvejnieki,
kas jūrā ir dienas, naktis.
Man mīļa pasaulē esi vien tu,
mana dārgā tēvzeme.
Mana tēvzeme, mana dzimtene
esi mīļais krasts tu,
kur dzirdama ir vēl svētā balss,
mana vismīļākā jūrmalnieku valoda.
Man mīļa pasaulē esi vien tu,
mana dārgā tēvzeme.
Emblēma
Lībiešu emblēmu ar karoga krāsām uzzīmēja Mākslas akadēmijas students lībietis Andrejs Šulcs, lai to publicētu uz lībiešu kalendāra vāka Rāndalist Ājgarāntõz 1933. gadā. Mūsdienās šī emblēma ir pamatā Līvu savienības nozīmītei.
Lībiešu tautas nams Mazirbē
Lībiešu nama Mazirbē celtniecība bija gara un sarežģīta. Namu uzcēla nepilna gada laikā, taču tas nenozīmē, ka visi nama celšanas sagatavošanas jautājumi risinājās tikpat veikli.
1923. gadā Līvu savienības pilnsapulcē tika runāts, ka nepieciešama vieta, kur lībieši varētu pulcēties vienkopus. 1927. gadā Līvu savienības pilnsapulcē valdei tika uzdots iegūt nekustamo īpašumu. Savienība sūtīja arī vēstules uz Somiju un Igauniju ar lūgumu radu tautām palīdzēt iecerētā tautas nama celtniecībā. Var uzskatīt, ka tieši 1927. gads bija gads, kurā ideja par namu sāka īstenoties. Savienība vēstulēs rakstīja, ka lībieši ir ķērušies pie nama celšanas, tomēr trūkst līdzekļu un tikai saviem spēkiem viņi namu uzcelt nav spējīgi. Nams būtu gan savienības sapulču, sarīkojumu, izglītošanās vieta. Savienība gribēja iekārtot lībiešu tautas muzeju, savākt šeit tautas kultūras mantojumu.
Igauņi pēc šādas vēstules saņemšanas ar atbilstošu lūgumu vērsās pie savas valdības un aicināja arī iedzīvotājus nodot ziedojumus lībiešu nama celtniecībai. Somijā pirmās 300 markas tautas namam tika savāktas 1928. gada rudenī. 1929. gada rudenī Somiskuma savienības Radu tautu nodaļa dabūja atļauju pārdot 30 000 lībiešu vimpeļus un vākt dāvinājumus. Tika savāktas 60 000 markas, kas bija paredzētas né tikai lībiešu namam, bet arī Līvu savienībai un lībiešu izglītības centieniem.
1930. gada 31. maijā starp Pēteri Kārļa dēlu Stefenbergu un Līvu savienību tika noslēgts pirkuma-pārdevuma līgums. P. Stefenbergs no viņam piederīgām Kalšu (Vecaņņi) mājām pārdeva Līvu savienībai neapbūvētu zemes gabalu kopplatībā 7826 m2. 1930. gada 9. oktobrī nopirktais zemesgabals ar nosaukumu Līvõd kuodā (Līvu nams) tika iereģistrēts Ventspils Zemesgrāmatā.
Jau 1929. gada valdes sēdē Stefenbergs rosināja sākt vest akmeņus un baļķus tautas nama būvei. 1930. gadā Līvu savienības sāka iepirkt materiālus celtniecībai.
Somiskuma savienības Radu tautas nodaļas 1934. gada pārskatā minēts, ka nama zemes gabala, ķieģeļu, sazāģētās koksnes un akmeņu sagādāšanai izlietoti 11 000 latu, 2250 latu no šīs summas saņemti no Latvijas premjera Bļodnieka valdības, pārējie līdzekļi saņemti no Igaunijas un Somijas radu tautu organizācijām un pašiem lībiešiem. Pēc aprēķiniem nama uzcelšanai vēl nepieciešami 22 000 latu.
Lielā naudas summa, kas bija nepieciešama ieceres pabeigšanai, izraisīja diskusijas par to, ka nama projekts ir pārāk dārgs, ka varētu būvēt arī mazāku un lētāku māju. 1932. gadā Rīgas arhitekts Visvaldis Paegle bija pabeidzis Lībiešu tautas nama pirmo projektu. «Ventas Balss» 1935. gadā 16. aprīlī rakstīja, ka ir izgatavots grandiozs projekts. Zālē paredzētas 490 sēdvietas un plašas blakus telpas. Būves izdevumi rēķināti ap 60 000–80 000 latu. Projekts esot par lielu, jo sarīkojumus apmeklē ap 100 cilvēku, tāpēc pietiktu ar uz pusi mazāku ēku.
Tā kā latviešu arhitekta izgatavotais tautas nama projekts bija pārāk grandiozs un nepraktisks, somu arhitektam Erki Hutunenam tika pasūtīts jauns projekts, kas tika saņemts 1937. gada pavasarī.
Aktīvi turpinājās naudas vākšana. Igaunijas valdība bija apsolījusi palielu summu — 10 000 kronu, ja Somijas valdība rīkošoties tāpat. 1937. gada beigās pienāca ziņa, ka Somijas parlaments bija apstiprinājis somu organizāciju izstrādāto pieprasījumu 1938. gadam par 350 000 markām lībiešu tautas nama celtniecībai.
Arī Latvijas valdība bija atvēlējusi naudu. 1938. gada 5. februārī bija notikusi Kultūras fonda sēde Valsts Prezidenta Kārļa Ulmaņa vadībā, kurā tika piešķirti 15 000 latu Lībiešu tautas nama celtniecībai Mazirbē.
1938. gadā Iekšlietu ministrijas starpresoru komisija apstiprināja Lībiešu tautas nama jaunbūves projektu un finansiālo plānu par 117 000 latiem un piekrita atļaut būvdarbu uzsākšanu šajā gadā. 1938. gadā 29. augustā notika izsole par lībiešu tautas nama uzcelšanu kā gabaldarbu. Toreiz lētāko piedāvājumu izteica Ventspils būvmeistars F. Kronbergs, kurš apņēmās uzcelt namu par 44 490 latu. Saskaņā ar līgumu lībiešu namam zem jumta bija jābūt decembra sākumā, bet pilnīgi gatavam līdz 1939. gada augusta pirmajam datumam.
Namu cēla pēc Erki Hutunena projekta, bet arhitekts Visvaldis Paegle sastādīja celtniecības tāmi un rūpējās par projekta apstiprināšanu, kā arī sekoja celtniecības gaitai. Lībiešu tautas nama celtniecības fondu vadīja Didriķis Volganskis, būvdarbus organizēja būvuzņēmējs F. Kronbergs, tos pārraudzīja inženieris J. Lūkins. No Somijas puses celtniecībai sekoja somu inženieris, Kuldīgas finieru rūpnīcas vadītājs Veino Huida.
Celtniecības sagatavošanas periods vilkās vairāk nekā desmit gadu, bet namu uzcēla gada laikā — pamatakmeni ielika 1938. gada 3. oktobrī, namu svinīgi atklāja 1939. gada 6. augustā, lietošanai to nodeva 1939. gada 9. novembrī.
Tautas nama pirmajā stāvā bija zāle ar skatuvi, garderobe, bufetes telpas un dzīvoklis nama pārzinim. Otrā stāvā bija paredzētas telpas lībiešu muzejam, bibliotēkai, valdei un viesiem.
Lībiešu tautas nama svinīga atklāšana notika 1939. gada 6. augustā. Diena bija silta un saulaina. Mazirbe bija greznota karogiem, virs tautas nama bez Latvijas un radu tautu valsts karogiem plīvoja arī lībiešu zaļi-balti-zilais karogs. Pie nama sienām bija piestiprinātas somu dāvinātās sešas izcilā mākslinieka Aksela Gallena-Kallelas gleznu reprodukcijas no Kalevalas cikla un Latvijas Ministru prezidenta un ministru bildes. Svētkus atklāja gājiens no pasta mājas līdz tautas namam. Sarīkojumā pulcējās apmēram 1000 viesu un vietējo iedzīvotāju. Latvijas valdību pārstāvēja sabiedrisko lietu ministrijas kultūras departamenta direktors Jānis Labsvīrs. Nama atslēgas nododot, viņš novēlēja, lai tautas nams kalpotu né tikai lībiešiem, bet palīdzētu celt un veidot visas apkārtnes kultūras dzīvi. Nama zālē iesvētīšanas ceremoniju ar lūgšanām un baznīcas dziesmām latviski un lībiski vadīja draudzes mācītājs A. Abakuks kopā ar Somijas mācītāju Helle Kalervo Ervie. Latvijas Valsts Prezidenta sveicienus nodeva J. Labsvīrs, ārlietu ministrs V. Munters bija atsūtījis apsveikuma telegrammu. Personīgus laba vēlējumus nodeva Igaunijas, Somijas un Ungārijas pārstāvji. Kopā tika noturētas 28 runas, pēc kurām pateicības runu teica Līvu savienības priekšsēdis Pēteris Breinkopfs. Par tautas nama tapšanas vēsturi stāstīja lībietis Pēteris Dambergs. Pēc tam sekoja koncerts, kurā uzstājās lībiešu jauktais koris Margaretas Staltes vadībā un vīru koris Pētera Damberga vadībā. Pūtēju orķestri vadīja Rūdolfs Ermanbriks. Lībiešu un somu dziesmas dziedāja Hilda Cerbaha. Pēc koncerta sekoja viesu pusdienas. Vakarā uz Lībiešu tautas nama skatuves notika divas teātra izrādes: izrādīja Mārtiņa Zīverta lugu «Tīreļpurvs» un lugu lībiešu valodā — somu rakstnieka Alekša Kivi lugu Īe ja päva (Nakts un diena).
Nama būve, iekārtošana, mēbeles un pārējais kopā izmaksāja apmēram 100 000 latu. Pusi no šīs summas bija devuši somi, otru pusi — latvieši un igauņi. Ungāru ieguldījums bija mazāks. Plāksnes pie nama ieejas, kas veidotas no Somijas melnā granīta un izgatavotas Helsinkos, satur vēstījumu: Šo namu ir lībieši cēluši ar savas tēvzemes Latvijas un ar savu radu tautu somu, igauņu un ungāru palīdzību.
1939. gada 30. oktobrī inženieris J. Lūkins ziņoja Ventspils apriņķa būvinspektoram, ka Lībiešu tautas nama būvdarbi ir pabeigti un tika lūgta atļauja nama lietošanai.
Diemžēl lībieši savu skaisto jauno namu varēja izmantot tikai nepilnu gadu. 1940. gadā Līvu savienība tika slēgta, bet pašu namu nacionalizēja. Tautas nams gan palika kā kultūras dzīves centrs, bet nākošajos piecdesmit gados tas piedzīvoja dažādus laikus. Bija periods (1947– 1953), kad nama otrajā stāvā mitinājās ciema padome. Bija laiks, kad no Ukrainas ieradās mežstrādnieki (gucuļi), kuri dzīvoja otrajā stāvā, bet tautas nama virtuvē viņiem vārīja ēst. Namā notikuši robežsargu un jūrnieku karaspēka daļu bezmaksas koncerti, lasītas lekcijas, rādīts kino. Uzstājušies arī vietējie pašdarbnieki. Klubu gan izmantoja, bet telpu remontēšana bija nepietiekama. Lielāks remonts notika septiņdesmitajos gados, kad telpas apsaimniekoja zvejnieku kolhozs «Banga». 1982. gadā «Banga» Lībiešu tautas namu nodeva Slīteres valsts rezervātam, kas veica jumta remontu un izremontēja arī iekštelpas.
Lībiešu tautas nams deviņdesmitajos gados bija valsts īpaši aizsargājamās lībiešu kultūrvēsturiskās teritorijas «Lībiešu krasts» direkcijas mājvieta. Tur notika vairākas zinātniskas konferences, izstādes, koncerti un citi pasākumi.
2000. gadā Latvijas Republikas Saeima pieņēma likumu «Par nekustamā īpašuma tiesību atjaunošanu Līvu (lībiešu) savienībai – Līvōd Īt». Lībiešu tautas nams tika atdots tā likumīgajiem īpašniekiem. Kopš tā laika Līvu savienība ir pielikusi lielas pūles, piesaistot valsts un citu sponsoru līdzekļus, lai Lībiešu tautas namu atjaunotu un sakoptu.
Izmantots Baibas Šuvcānes teksts
Lībiešu krasta grafiskā zīme
Grafiskās zīmes krāsas un zīmējums veidots no cimdu raksta, kurā izmantots stilizēts augu motīvs un kurš tiek uzskatīts par lībiešiem raksturīgu. Cimdu raksts nāk no Lielirbes ciema, cimdi adīti 20. gs. 50. gados.
Cimdiem bez praktiskās bijusi arī simboliska jēga. Tie izmantoti, piemēram, kāzu rituālos, līgavai apdāvinot kāziniekus. Rozā krāsas dažādie toņi arī Latvijā ienāca 19. gs. otrajā pusē ar ķīmiskajām krāsām un lībiešu ciemos tika lietoti gan cimdos, gan prievītēs, gan brunču svītrās.
Lībiešu krasta grafisko zīmi var izmantot visi, kas ikdienā uztur un daudzina lībiešu krasta tradīcijas. Zīme lietojama mārketinga un komunikācijas vajadzībām – brošūrās, mājas lapās, uz suvenīriem un citur. Lībieši krasta grafisko zīmi var lejupielādēt šeit.
Grafiskās zīmes krāsu toņi
Pantone 673C
CMYK 9−59−0−0
RGB 223−133−186
#df84ba
Pantone 360C
CMYK 63−0−85−0
RGB 105−189−83
#6bc048
Pantone 439C
CMYK 59−66−63−54
RGB 69−54−53
#443634